• tel. 503814595

  • krzysztofwarsz@wp.pl

Wymiana tachografu jest nieunikniona

Wymiana tachografu jest nieunikniona

Wymiana tachografu jest nieunikniona 1000 667 administracja

Wymiana tachografu jest nieunikniona

W sierpniu 2023 roku w Polsce wprowadzono nowe regulacje dotyczące tachografów, które nakładają obowiązek montażu inteligentnych tachografów w nowych pojazdach. Teraz nadchodzi kolejny etap implementacji tych przepisów. Do końca 2024 roku przewoźnicy zajmujący się transportem międzynarodowym w Unii Europejskiej muszą wymienić swoje tachografy analogowe i cyfrowe na nowoczesne modele. W przeciwnym razie mogą napotkać na poważne trudności w działalności lub wysokie kary finansowe.

Nowe regulacje dotyczące tachografów

Zgodnie z nowymi przepisami, do końca grudnia 2024 roku wszystkie firmy zajmujące się międzynarodowym transportem muszą wymienić swoje tachografy analogowe i cyfrowe na inteligentne modele I lub II generacji. Pojazdy o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony oraz te przystosowane do przewozu więcej niż dziewięciu osób powinny być wyposażone w tachografy drugiej generacji (G2V2). Termin na wprowadzenie tych zmian jest krótki, dlatego przewoźnicy muszą działać zgodnie z ustalonym harmonogramem, aby dostosować się do nowych wymogów.

Dlaczego ta zmiana jest konieczna?

Nowoczesne tachografy dokładnie rejestrują czas pracy kierowcy, obejmując czas prowadzenia pojazdu, odpoczynku oraz inne czynności, takie jak załadunek i rozładunek. Ich głównym celem jest zapewnienie przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy, co przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach i zapobiega przeciążeniu kierowców. Dane z tachografów mogą być kontrolowane przez organy odpowiedzialne za egzekwowanie przepisów drogowych.

Spójność

Różnice w używanych urządzeniach oraz niejednolite regulacje w krajach członkowskich Unii Europejskiej utrudniają egzekwowanie przepisów. W związku z tym podjęto decyzję o wprowadzeniu zmian mających na celu ujednolicenie regulacji i poprawę ich spójności.

Nowe technologie i kontrola

Zdalne pobieranie danych z tachografów przez inspekcje staje się standardem w całej Europie. Obecne inteligentne tachografy umożliwiają odczyt 19 parametrów, co pozwala na wykrywanie manipulacji. Inspektorzy mogą zatrzymywać pojazdy do szczegółowej kontroli na podstawie danych z tachografów.

Kto musi wymienić tachograf?

Obowiązek wymiany tachografu dotyczy:

  • Nowo rejestrowanych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony lub pojazdów przystosowanych do przewozu więcej niż dziewięciu osób, zarejestrowanych po 21 sierpnia 2023 roku.
  • Pojazdów używanych do transportu międzynarodowego, które zostały wyposażone w tachografy analogowe lub cyfrowe pierwszej generacji, zarejestrowane przed 21 sierpnia 2023 roku.

Nowe przepisy dotyczą tylko transportu międzynarodowego w krajach UE. Przewoźnicy realizujący mieszane przewozy mogą optymalizować trasy poprzez odpowiedni dobór pojazdów dla różnych odcinków.

Do kiedy wymienić tachograf?

Przewoźnicy mają czas do końca grudnia 2024 roku na wymianę najstarszych tachografów (analogowych i cyfrowych G1). Po tym terminie, aby kontynuować międzynarodowe przewozy, pojazdy muszą być wyposażone w inteligentny tachograf (G2). Ostateczny termin wymiany wszystkich tachografów to 19 sierpnia 2025 roku.

Ile kosztuje wymiana tachografu?

Koszt wymiany tachografu szacuje się na około 4500 zł netto dla kilkuletniej ciężarówki. Należy pamiętać, że konieczna będzie również wymiana czujnika ruchu, co dodatkowo zwiększa koszty. Proces wymiany może trwać kilka godzin, co wiąże się z dodatkowymi wydatkami związanymi z przestojem pojazdu.

Przewoźniku, wymień tachograf jak najszybciej!

Nie warto odkładać wymiany tachografu na ostatnią chwilę. Eksperci apelują o jak najszybsze przeprowadzenie tego procesu, aby uniknąć spiętrzenia montaży w serwisach pod koniec roku. W Polsce czeka ponad 250 tys. tachografów do wymiany do końca 2024 roku, a liczba warsztatów zdolnych do przeprowadzenia tych operacji jest ograniczona.

W Polsce działa wiele warsztatów zajmujących się naprawą i kalibracją tachografów. Jeśli przewoźnicy odłożą ten obowiązek na później, warsztaty mogą nie poradzić sobie ze zwiększonym obciążeniem pracy. Brak wymiany uniemożliwi dalsze świadczenie międzynarodowych przewozów i może skutkować karami finansowymi dla firm oraz osób zarządzających transportem. Aby uniknąć ryzyka związanego z odkładaniem obowiązku wymiany tachografu na ostatnią chwilę, zaleca się dokonanie tej zmiany jak najszybciej.

Obowiązkowa wymiana tachografów dla przewoźników – nowe przepisy UE

Od sierpnia 2023 r. przewoźnicy realizujący transport międzynarodowy muszą dostosować swoje pojazdy do unijnych wymogów, instalując inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2). Obowiązek dotyczy nowych pojazdów oraz tych z analogowymi i cyfrowymi urządzeniami starszej generacji. Termin na wymianę upływa 31 grudnia 2024 r., a zaniedbanie może skutkować karami finansowymi oraz zakazem transportu. Nowe tachografy umożliwiają precyzyjny monitoring, w tym lokalizację GNSS i zdalny odczyt danych, co zwiększa bezpieczeństwo i ułatwia kontrolę w UE. Nie czekaj – zaplanuj wymianę już dziś!

zadzwoń